Ψυχική Ανθεκτικότητα και Αυτοφροντίδα: Τι είναι και πως να τις ενισχύσετε;

ressilence-1

Πολύς λόγος γίνεται για την ψυχική ανθεκτικότητα που διαθέτουμε, έτσι ώστε να μπορέσουμε να διαχειριστούμε τις αλλαγές που έχουν γίνει στην καθημερινή μας ζωή.

Πως μπορεί κάποιος να συνυπάρξει με υγιή και ασφαλή τρόπο μέσα στην ίδια του την
οικογένεια, με την υποχρεωτική συνθήκη της καραντίνας,που άλλαξε το γίγνεσται της ζωής μας;
Ερωτήματα που δύο μήνες πριν δεν φανταζόμασταν, έρχονται τώρα στην σκέψη μας , όπως:
"Μπορώ να έχω ουσιαστικό χρόνο με το σύντροφο και τα παιδιά μέσα στο σπίτι, χωρίς την
δικαιολογία της έλλειψης χρόνου" ;
"Με ευχαριστεί που βρίσκομαι μαζί τους";
"Τι έχει αξία για μένα η εργασία ,το μεταπτυχιακό, η δημόσια προβολή, ή η ζωή μου
με τους σημαντικούς ανθρώπους της ζωής μου";

Η Ψυχική ανθεκτικότητα είναι ένα σύνολο δεξιοτήτων που στην ουσία μαθαίνεται αρχικά μέσα από τον τρόπο ζωής μας στην πατρική οικογένεια.

Αν οι γονείς μας, μας μεγάλωσαν με όρια, με αποδοχή και αγάπη, μαθαίνουμε να αντέχουμε
τις αντιξοότητες και τις αλλαγές της ζωής και να προχωράμε.
Έχουμε αυτοπεποίθηση, χαιρόμαστε τη ζωή και να την απολαμβάνουμε.
Μπορούμε ακόμα να δημιουργούμε συνθήκες ζωής που μας ευχαριστούν μέσα από τις επιλογές
μας. Αν αυτό δεν μας συμβεί, η ψυχή μας τραυματίζεται στις πρώτες δυσκολίες, και ματαιώσεις
που αντιμετωπίζουμε. Αν συσσωρευτούν πολλές τέτοιες δύσκολες εμπειρίες μέχρι την
ενηλικίωση, τότε δημιουργούνται αρνητικές καταγραφές,που αποκαλούνται τραύματα και
επανέρχονται σαν αρνητικά συναισθήματα.
Σε εποχές κρίσης, μας επισκέπτονται σαν αναμνήσεις και μας προκαλούν ψυχικό πόνο και θλίψη.
Αν έχουμε μάθει να ζούμε μια ζωή προσαρμοσμένη στα θέλω των άλλων για να έχουμε
την αποδοχή τους, τότε αυτά όλα μας είναι γνωστά.
Αυτή την εποχή του εγκλεισμού,μπορούμε να κάνουμε ένα δώρο σε μας.
Να κάνουμε μια βουτιά στα πιο βαθιά θέλω της ψυχής μας και να ανακαλύψουμε τι είναι σημαντικό για μας.
Να τα ιεραρχήσουμε και να προχωρήσουμε με πράξεις φροντίδας.
Αυτό μπορεί να φαντάζει δύσκολο να γίνει, γιατί πρώτα πρέπει να αποφασίσουμε να επικοινωνήσουμε
με ειλικρίνεια με μας.
Αυτό είναι όμως η αυτοφροντίδα,κάτι που δεν το έχουμε διδαχτεί.
Επειδή η γνήσια έκφραση των συναισθημάτων μας δεν είναι εύκολη ,συνήθως τα εγκλωβισμένα συναισθήματα
παίρνουν το λόγο και εκφράζονται με ψυχοσωματικά συμπτώματα.
Και τότε λέμε ότι δεν έχουμε ψυχική ανθεκτικότητα και κατηγορούμε τον εαυτό μας,
ενώ στην ουσία δεν έχουμε μάθει να μιλάμε μ' εμάς.
Σίγουρα η ψυχοθεραπεία, η συμβουλευτική και το coaching μας βοηθούν να απαντήσουμε
σ΄αυτά τα ερωτήματα γιατί ζούμε έτσι,ή γιατί δεν μπορούμε να χαρούμε.
Μπορεί να μας δυσκολεύουν οι διαπιστώσεις ότι έχουμε χαθεί από τους φίλους μας,
ότι έχουμε επενδύσει πολύ στην εργασία,ότι έχουμε επιφανειακές σχέσεις,
ότι κουβαλάμε πολύ θυμό φόβο και ανασφάλειες. Ξαφνικά καταλαβαίνουμε ότι δεν είμαστε παντοδύναμοι
και ένα ακριβό αυτοκίνητο ή ένα μεγάλο σπίτι που υποχρεωτικά μένουμε σ΄αυτό, δεν μας κάνει ευτυχισμένους.
Έτσι όμως ανοίγει ο δρόμος της αυτοφροντίδας και της ψυχικής ανθεκτικότητας.
Ανοίγει όταν μαθαίνουμε να επικοινωνούμε με μας. Όταν μαθαίνουμε να εστιάζουμε στη
χαρά το χαμόγελο και την επικοινωνία με τα σημαντικά πρόσωπα της ζωής μας.Και κυρίως όταν
η ζωή μας, περιέχει αγάπη,κατανόηση και αποδοχή του δρόμου που έχουμε διανύσει για να φτάσουμε έως εδώ.
Και αν πάλι νιώθουμε ότι αυτά που έχουμε κάνει δεν μας γεμίζουν, δεν χρειάζεται ενοχή και αυτοτιμωρία.
Αρκεί να μπορούμε με θάρρος και ενήλικη ματιά να κοιτάξουμε τον εαυτό μας χωρίς φόβο στα μάτια και να προχωρήσουμε μπροστά.

Χριστίνα Γαλανοπούλου
Κοινωνική Λειτουργός-Ομαδική Θεραπεύτρια.

About the Author

editor's picture

beautynote.gr
Αν θέλετε να ενημερώνεστε άμεσα για όλα τα νέα άρθρα,
ακολουθήστε μας στο twitter
ή κάντε like στο facebook

0 comments on "Ψυχική Ανθεκτικότητα και Αυτοφροντίδα: Τι είναι και πως να τις ενισχύσετε;"

Leave a Comment

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
CAPTCHA
Παρακαλώ συμπληρώστε το παρακάτω πεδίο.