Βιταμίνη D

vitamin-D-1

Οι βιταμίνες και τα μέταλλα είναι θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται το σώμα μας σε
μικρές ποσότητες για να λειτουργήσει σωστά και να παραμείνει υγιής.
Οι περισσότεροι άνθρωποι πρέπει να παίρνουν όλα τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζονται
έχοντας μια ποικίλη και ισορροπημένη διατροφή, αν και μερικοί άνθρωποι μπορεί να
χρειαστεί να πάρουν επιπλέον συμπληρώματα.

Μία σημαντική βιταμίνη που χρειάζεται ο οργανισμός μας είναι η βιταμίνη D, παρόλα αυτά όμως παρατηρείται η έλλειψή της από ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού.

Η βιταμίνη D βοηθά στη ρύθμιση της ποσότητας ασβεστίου και φωσφορικού στο σώμα.
Αυτά τα θρεπτικά συστατικά χρειάζονται για να διατηρήσουν τα οστά, τα δόντια και τους
μύες υγιή. Η έλλειψη βιταμίνης D μπορεί να οδηγήσει σε οστικές παραμορφώσεις όπως
ραχίτιδα στα παιδιά και οστικός πόνος που προκαλείται από μια κατάσταση που
ονομάζεται οστεομαλακία σε ενήλικες.
Η ποσότητα βιταμίνης D που χρειαζόμαστε είναι:
Τα μωρά ηλικίας έως 1 έτους χρειάζονται 8,5 έως 10 μικρογραμμάρια βιταμίνης D
την ημέρα.
Παιδιά από την ηλικία του 1 έτους και ενήλικες χρειάζονται 10 μικρογραμμάρια
βιταμίνης D την ημέρα. Αυτό περιλαμβάνει εγκύους και θηλάζουσες γυναίκες και
άτομα που διατρέχουν κίνδυνο ανεπάρκειας βιταμίνης D.
Από πού μπορούμε όμως να λάβουμε την απαραίτητη ποσότητα βιταμίνης D που χρειαζόμαστε;
Καλές πηγές βιταμίνης D
Από περίπου τέλη Μαρτίου με αρχές Απριλίου έως τέλη Σεπτεμβρίου, οι περισσότεροι
άνθρωποι θα πρέπει να μπορούν να πάρουν όλη τη βιταμίνη D που χρειάζονται από το φως
του ήλιου. Το σώμα δημιουργεί βιταμίνη D από το άμεσο ηλιακό φως στο δέρμα όταν βρισκόμαστε έξω.
Όμως μεταξύ Οκτωβρίου και αρχές Μαρτίου δεν λαμβάνουμε αρκετή βιταμίνη D από το φως του ήλιου.
Η βιταμίνη D βρίσκεται επίσης σε μικρό αριθμό τροφίμων.
vitamin-D-1-4
Οι πηγές περιλαμβάνουν:
λιπαρά ψάρια - όπως σολομός, σαρδέλες, ρέγγα, σκουμπρί
κόκκινο κρέας, συκώτι
κρόκοι αυγών
εμπλουτισμένα τρόφιμα - όπως μερικά λιπαρά και δημητριακά πρωινού
Μια άλλη πηγή βιταμίνης D είναι τα συμπληρώματα διατροφής.
Συμπληρώματα βιταμίνης D

Συμβουλές για βρέφη και μικρά παιδιά.

Το Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Φροντίδας συνιστά:
Τα μωρά που θηλάζουν από τη γέννηση έως το 1 έτος πρέπει να λαμβάνουν
καθημερινό συμπλήρωμα που περιέχει 8,5 έως 10 μικρογραμμάρια βιταμίνης D για
να βεβαιωθείτε ότι παίρνουν αρκετά.
Τα μωρά που τρέφονται με φόρμουλα δεν πρέπει να λαμβάνουν συμπλήρωμα
βιταμίνης D έως ότου έχουν λιγότερο από 500 ml βρεφικής φόρμουλας την ημέρα,
καθώς η βρεφική φόρμουλα εμπλουτίζεται με βιταμίνη D.
Σε παιδιά ηλικίας 1 έως 4 ετών πρέπει να λαμβάνεται καθημερινό συμπλήρωμα
που περιέχει 10 μικρογραμμάρια βιταμίνης D.
Συμβουλές για ενήλικες και παιδιά άνω των 4 ετών.
Κατά τη διάρκεια του φθινοπώρου και του χειμώνα, πρέπει να λαμβάνετε βιταμίνη D από
τη διατροφή σας, επειδή ο ήλιος δεν είναι αρκετά ισχυρός για να κάνει το σώμα να παράγει
βιταμίνη D. Αλλά επειδή είναι δύσκολο για τους ανθρώπους να πάρουν αρκετή βιταμίνη D μόνο από τα
τρόφιμα, ο καθένας (συμπεριλαμβανομένων των εγκύων και των θηλαζόντων γυναικών)
πρέπει να εξετάσει το ενδεχόμενο λήψης ημερήσιου συμπληρώματος που περιέχει 10
μικρογραμμάρια βιταμίνης D κατά τη διάρκεια του φθινοπώρου και του χειμώνα.
Άτομα που διατρέχουν κίνδυνο ανεπάρκειας βιταμίνης D
Μερικοί άνθρωποι δεν καταφέρνουν να πάρουν αρκετή βιταμίνη D από το φως του ήλιου
επειδή έχουν πολύ λίγη ή καθόλου έκθεση στον ήλιο.
Το Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Φροντίδας συνιστά να λαμβάνετε ένα καθημερινό
συμπλήρωμα βιταμίνης D καθ' όλη τη διάρκεια του έτους εάν:

δεν είστε συχνά σε εξωτερικούς χώρους - για παράδειγμα, εάν είστε αδύναμοι ή στενοχωρημένοι
βρίσκεστε σε ίδρυμα σαν ένα σπίτι φροντίδας
συνήθως φοράτε ρούχα που καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος του δέρματος σας όταν βρίσκεστε έξω
εάν έχετε σκούρο δέρμα
Συμπτώματα και κίνδυνοι για την υγεία από ανεπάρκεια βιταμίνης D
Τα συμπτώματα του πόνου των οστών και της μυϊκής αδυναμίας μπορεί να σημαίνει ότι
έχετε ανεπάρκεια βιταμίνης D. Ωστόσο, για πολλούς ανθρώπους, τα συμπτώματα είναι
ανεπαίσθητα. Ωστόσο, ακόμη και χωρίς συμπτώματα, πολύ λίγη ποσότητα βιταμίνης D
μπορεί να θέσει σε κίνδυνο την υγεία. Τα χαμηλά επίπεδα βιταμίνης στο αίμα έχουν
συσχετιστεί με τα ακόλουθα:
Αυξημένος κίνδυνος θανάτου από καρδιαγγειακές παθήσεις
Γνωστική εξασθένηση σε ηλικιωμένους ενήλικες
Σοβαρό άσθμα στα παιδιά
Καρκίνος

Η έρευνα δείχνει ότι η βιταμίνη D θα μπορούσε να διαδραματίσει ρόλο στην πρόληψη και
τη θεραπεία πολλών διαφορετικών παθήσεων, όπως ο διαβήτης τύπου 1 και ο τύπος 2, η υπέρταση, η δυσανεξία στη γλυκόζη και η σκλήρυνση κατά πλάκας.

Παρενέργειες από υπερβολική λήψη βιταμίνης D
Η λήψη πάρα πολλών συμπληρωμάτων βιταμίνης D για μεγάλο χρονικό διάστημα μπορεί
να προκαλέσει υπερβολική συγκέντρωση ασβεστίου στο σώμα (υπερασβεστιαιμία). Αυτό
μπορεί να αποδυναμώσει τα οστά και να βλάψει τα νεφρά και την καρδιά.
Εάν επιλέξετε να πάρετε συμπληρώματα βιταμίνης D, μην πάρετε περισσότερα από 100
μικρογραμμάρια (4.000 IU) βιταμίνης D την ημέρα, καθώς θα μπορούσε να είναι επιβλαβές.
Αυτό ισχύει για ενήλικες, συμπεριλαμβανομένων των εγκύων, των γυναικών που θηλάζουν
και των ηλικιωμένων, καθώς και για παιδιά ηλικίας 11 έως 17 ετών.
Τα παιδιά ηλικίας 1 έως 10 ετών δεν πρέπει να έχουν περισσότερα από 50 μικρογραμμάρια
(2.000 IU) την ημέρα.
Τα βρέφη κάτω των 12 μηνών δεν πρέπει να έχουν περισσότερα από 25 μικρογραμμάρια
(1.000 IU) την ημέρα.
Μερικοί άνθρωποι που έχουν ιατρικές παθήσεις σημαίνει ότι μπορεί να μην είναι σε θέση
να πάρουν με ασφάλεια τόσο μεγάλη ποσότητα. Σε περίπτωση αμφιβολίας, θα πρέπει να
συμβουλευτείτε το γιατρό σας. Εάν ο γιατρός σας συνέστησε να πάρετε διαφορετική
ποσότητα βιταμίνης D, θα πρέπει να ακολουθήσετε τις συμβουλές τους.
Δεν υπάρχει φόβος για υπερβολική δόση βιταμίνης D λόγω έκθεσης στο ηλιακό φως, αλλά
πάντα να θυμάστε να καλύπτετε ή να προστατεύετε το δέρμα σας εάν είστε στον ήλιο για
μεγάλα χρονικά διαστήματα για να μειώσετε τον κίνδυνο βλάβης του δέρματος και
καρκίνου του δέρματος.
Συμπερασματικά, η βιταμίνη D αποτελεί μία απαραίτητη βιταμίνη για τον οργανισμό την
οποία όμως παραμελούν οι περισσότεροι άνθρωποι. Θα πρέπει να προσέχουμε να έχουμε
τα συνιστώμενα επίπεδα της βιταμίνης και όταν χρειάζεται να λαμβάνουμε τα απαραίτητα
συμπληρώματα ώστε να μην βρεθούμε σε ανεπάρκεια και αντιμετωπίσουμε κινδύνους για την υγεία μας.
Κάλλια Θ. Γιαννιτσοπούλου
MSc, MBA, SRD
Κλινική Διαιτολόγος Διατροφολόγος
www.somaygies.gr

Category: 

About the Author

Kallia Giannitsopoulou's picture

Η Γιαννιτσοπούλου Κάλλια είναι κλινική διαιτολόγος- διατροφολόγος ασκώντας καθημερινά αυτή την ιδιότητα από το 2003. Έχει ασχοληθεί με την έρευνα στο κομμάτι τις κλινικής διατροφής (Ιmperial College of Science and Technology) με τις διατροφικές διαταραχές στο Κέντρο Ημέρας Ανάσα ως διαιτολόγος υπεύθυνη για τη διατροφή διαβητικών ασθενών (σε Ενδοκρινολογικό Ιατρείο στο Μαρούσι). Το 2005 κάνει το πρώτο της ανεξάρτητο επαγγελματικό βήμα ιδρύοντας το Επιστημονικό Διαιτολογικό Κέντρο "Σώμα Υγιές" (www.somaygies.gr), στο οποίο μέχρι και σήμερα βοηθάει ανθρώπους να αποκτήσουν μια καλύτερη σχέση με την τροφή και το βάρος τους. Αποφοίτησε με άριστα από το πανεπιστήμιο Surrey της Μ. Βρετανίας (2002) και απέκτησε 2 μεταπτυχιακούς τίτλους, έναν στην κλινική διατροφή (ΜSc) από το πανεπιστήμιο του Surrey με άριστα (2003) και ΜΒΑ (2011) από το πανεπιστήμιο του Leicester. Επιπλέον, έχει σπουδάσει Life Coaching (Dip in Coach. Βlackford Centre for Coaching) και χρησιμοποιεί επιτυχώς τεχνικές αυτοβελτίωσης στις συνεδρίες διατροφής. Ο συνδυασμός γνώσεων coaching και κλινικής διατροφής βελτιστοποιεί τα αποτελέσματα ως προς την ρύθμιση του βάρους διότι βοηθάει στην καλύτερη ψυχολογική προσέγγιση του ατόμου. Η κ. Γιαννιτσοπούλου αρθρογραφεί συστηματικά από το 2005 σε περιοδικά υγείας (Prevention, Shape, The Βοdy, Elle) και εφημερίδες, ενώ ασχολείται εντατικά με την απώλεια βάρους, την κλινική διατροφή, τις διατροφικές διαταραχές και τη διατροφή στα στάδια ζωής. Παράλληλα στην παρούσα φάση γράφει το πρώτο της βιβλίο διατροφής. e-mail: info@somaygies.gr twitter https://twitter.com/soma_ygies facebook https://www.facebook.com/kalliagianni/?ref=bookmarks

0 comments on "Βιταμίνη D"

Leave a Comment

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
CAPTCHA
Παρακαλώ συμπληρώστε το παρακάτω πεδίο.