Τι είναι η Εκδικητική Αναβλητικότητα Ύπνου;

Revenge Bedtime Procrastination-1

Είναι περασμένα μεσάνυχτα. Καθώς ξαπλώνετε στο κρεβάτι, αντί να κοιμηθείτε, σερφάρετε στο internet, παρακολουθείτε κάποια ταινία ή σειρά στο Netflix ή βίντεο στο YouTube, κάνετε scrolling στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και πριν το καταλάβετε το ρολόι δείχνει 1π.μ.Τελικά αποκοιμιέστε και ξυπνάτε το επόμενο πρωί από τον ενοχλητικό ήχο του ξυπνητηριού, εξαντλημένοι, με το κινητό ή το tablet, πολλές φορές δίπλα στο μαξιλάρι σας. Αυτός ο κύκλος του να μείνετε ξύπνιοι μέχρι αργά και να το μετανιώνετε την επόμενη μέρα είναι οικείος για πολλούς ανθρώπους.
Εάν αυτό σας ακούγεται γνώριμο, μπορεί να έχετε "εκδίκηση για αναβλητικότητα πριν τον ύπνο". Αυτό το φαινόμενο επηρεάζει διαφορετικές ομάδες ανθρώπων - από γονείς μικρών παιδιών μέχρι εργαζόμενους σε θέσεις εργασίας με υψηλό στρες - που χρησιμοποιούν τις ώρες ύπνου για να ανακτήσουν τον χαμένο "χρόνο τους".
Γνωρίζουμε ότι ο ύπνος είναι πιο σημαντικός από το scrolling στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή τον έλεγχο του email μας για 20η φορά. Λοιπόν, γιατί το κάνουμε;
Μερικοί μεγαλώνουν παιδιά, κάποιοι άλλοι δεσμεύονται σε κοινωνικές εκδηλώσεις το βράδυ, αρκετοί πηγαίνουν στο γυμναστήριο ή συμμετέχουν σε ομαδικά αθλήματα. Όποιος κι αν είναι ο λόγος, αφού τελειώσει όλο αυτό, αποφασίζουν ότι ήρθε επιτέλους η ώρα για «εμένα».
Τα τελευταία χρόνια, το φαινόμενο ονομάστηκε «Εκδικητική Αναβλητικότητα Ύπνου».

«H Εκδικητική Αναβλητικότητα Ύπνου», αναφέρεται σε ένα φαινόμενο κατά το οποίο οι άνθρωποι αναβάλλουν να πάνε για ύπνο για να ασχοληθούν με δραστηριότητες για τις οποίες δεν έχουν χρόνο κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Ο όρος «αναβολή της ώρας του ύπνου» εισήχθη σε ένα άρθρο του 2014. Η προσθήκη της λέξης «εκδίκηση» χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά στην Κίνα για να περιγράψει πώς οι άνθρωποι που εργάζονταν συχνά 12 ώρες την ημέρα έμεναν ξύπνιοι για να ανακτήσουν τον έλεγχο του χρόνου τους.
Ο όρος έγινε δημοφιλής μετά από ένα viral tweet της δημοσιογράφου Daphne K. Lee. Το περιέγραψε ως κάτι που συμβαίνει όταν «άτομα που δεν έχουν πολύ έλεγχο στη ζωή τους κατά τη διάρκεια της ημέρας αρνούνται να κοιμηθούν νωρίς για να ανακτήσουν κάποια αίσθηση ελευθερίας κατά τις βραδινές ώρες»
Εάν κλείνουν τα μάτια σας αλλά έχετε τη συνήθεια να το κάνετε αυτό, θα μπορούσε να είναι σημάδι εκδίκησης για αναβλητικότητα πριν τον ύπνο . Γνωστή και ως αναβλητικότητα του ύπνου , σημαίνει ότι παίρνετε «εκδίκηση» για το πολυάσχολο ημερήσιό πρόγραμμα σας, προσαρμόζοντας τον ελεύθερο χρόνο σας σε βάρος του ύπνου σας..
Η λέξη «εκδικητική» σαν έννοια δηλώνει ότι αποτελεί μια πράξη επαναστατική ενάντια στις ολοένα αυξανόμενες απαιτήσεις της εργασίας και του σπιτιού, οι οποίες μας αφήνουν ελάχιστο χρόνο και ενέργεια για να επενδύσουμε στις δραστηριότητες που αγαπάμε και απολαμβάνουμε.
Αυτό επίσης σημαίνει ότι όσο λιγότερο απολαυστικά πράγματα κάνει ένα άτομο κατά τη διάρκεια της ημέρας, τόσο πιθανότερο είναι να προσπαθήσει το βράδυ να ανακτήσει τον έλεγχο της ζωής του με πιο απολαυστικές δραστηριότητες, τις οποίες δεν μπορεί να πραγματοποιήσει κατά τη διάρκεια της ημέρας.
Οι άνθρωποι που έχουν δουλειές με υψηλό στρες , εκείνοι που εργάζονται πολλές ώρες και οι γονείς που έχουν λίγο χρόνο για τον εαυτό τους κατά τη διάρκεια της ημέρας είναι μόνο μερικοί από τους ανθρώπους που παρουσιάζουν συχνά αυτή τη συμπεριφορά. Και τελικά μεταμορφώνονται "σε σύγχρονες κουκουβάγιες".
Το φαινόμενο συχνά ξεκινά με μερικά λεπτά. Υπόσχονται στον εαυτό τους να χαλαρώσουν πριν τον ύπνο για δέκα λεπτά αλλά μετά συνειδητοποιούν ότι έχουν περάσει ώρες. Τώρα είναι 2:30 π.μ. και ξέρουν ότι πρέπει να κοιμηθούν για να ξυπνήσουν ανανεωμένοι για τη δουλειά. Δυστυχώς όμως ξυπνούν κουρασμένοι το επόμενο πρωί.
Τι κάνει τους ανθρώπους να θέλουν να μείνουν ξύπνιοι χωρίς να κάνουν τίποτα;
Οι άνθρωποι που περνούν το μεγαλύτερο μέρος των ωρών τους που είναι ξύπνιοι, εργάζονται και βιώνουν σοβαρή έλλειψη «χρόνου για εμένα» στον οποίο μπορούν να απαλλαγούν από ευθύνες. Σήμερα, μερικοί άνθρωποι αισθάνονται ένοχοι ακόμα και για ξεκούραση , οπότε υπάρχει έντονη λαχτάρα για αδιάκοπο προσωπικό χρόνο.
Η Daphne Lee, η δημοσιογράφος της οποίας το viral tweet έκανε δημοφιλή τον όρο , περιγράφει την εκδίκηση της αναβλητικότητας πριν τον ύπνο ως μια προσπάθεια να ανακτήσουμε τον έλεγχο της ζωής μας. Εάν ξοδεύετε το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας δουλεύοντας για κάποιον άλλο, ακολουθώντας τις εντολές κάποιου άλλου και πειθαρχείτε να κάνετε αυτό που «υποτίθεται» να κάνετε, είναι φυσικό να επιθυμείτε ελευθερία — τουλάχιστον για τις λίγες ώρες ησυχίας γύρω στα μεσάνυχτα .
Μερικοί άνθρωποι βρίσκουν αυτή την αίσθηση ελέγχου κάνοντας πράγματα που συχνά θεωρούνται χάσιμο χρόνου - σκρολάροντας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή παρακολουθώντας υπερβολικά τηλεοπτικές εκπομπές. Με το να επιδοθούν σε αυτές τις δραστηριότητες τις πρώτες πρωινές ώρες, όταν ο υπόλοιπος κόσμος κοιμάται, οι άνθρωποι αποκτούν μια αίσθηση «εκδίκησης» και ελέγχουν πώς περνούν τον χρόνο τους.
Η εκδίκηση , η αναβλητικότητα της ώρας του ύπνου βιώνεται διαφορετικά από διάφορες ομάδες, παρόλο που υποκινείται από τους ίδιους λόγους. Οι γονείς των μικρών παιδιών περνούν το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας τους προσπαθώντας να εξισορροπήσουν την εργασία και τη φροντίδα των παιδιών, έτσι υπάρχει μια ισχυρή επιθυμία να περάσουν λίγο χρόνο μόνοι τους, χωρίς καμία υποχρέωση. Για πολλούς γονείς, αυτό είναι δυνατό μόνο τη νύχτα, όταν οι ώρες εργασίας έχουν τελειώσει και τα παιδιά κοιμούνται.
Ομοίως, οι φοιτητές με ένα απαιτητικό πρόγραμμα μαθημάτων, οι εργαζόμενοι σε θέσεις εργασίας υψηλής πίεσης και οι εργαζόμενοι που κάνουν πολλές υπερωρίες μπορεί να είναι ιδιαίτερα επιρρεπείς στην αναβλητικότητα του ύπνου.
Ο ανεπαρκής ύπνος υποβαθμίζει τη σκέψη, τη μνήμη και τη λήψη αποφάσεων . Έχει επίσης συνδεθεί με διαταραχές ψυχικής υγείας, όπως η κατάθλιψη και το άγχος.
Οι άνθρωποι με αναβλητικότητα ύπνου το κάνουν εις βάρος της υγείας και της εργασίας τους, κάτι που μπορεί τελικά να τους φέρει στο ιατρείο ή στο γραφείο ανεργίας.
«Η στέρηση ύπνου επηρεάζει αρνητικά την υγεία και την ποιότητα ζωής σας», λέει ο Diwakar Balachandran, MD, ιατρικός διευθυντής στο MD Anderson Sleep Center . Μπορεί να προκαλέσει κυκλοθυμία, προβλήματα μνήμης και προβλήματα σκέψης και εστίασης. Η χρόνια απώλεια ύπνου μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση βάρους, υψηλή αρτηριακή πίεση και εξασθενημένο ανοσοποιητικό σύστημα.
Πως θα ανατρέψετε την αναβλητικότητα του ύπνου;
Επειδή η εκδίκηση της αναβλητικότητας πριν τον ύπνο προέρχεται από την επιθυμία για ελευθερία και έλεγχο που οι άνθρωποι αισθάνονται ότι λείπει κατά τη διάρκεια της ημέρας, μπορείτε να βρείτε τρόπους κάνοντας τις μέρες σας πιο ευχάριστες.
«Μην ξεχνάτε να παίρνετε άδεια, αν χρειάζεται και να προγραμματίζετε χρόνο για πράγματα που σας αρέσουν».
«Υπενθυμίστε στον εαυτό σας γιατί θέλετε να κοιμάστε περισσότερο. Τι είναι αυτό που θα σας βοηθήσει να βάλετε σε προτεραιότητα τον ύπνο στην καθημερινότητά σας;».
Γράψτε το και τοποθετείστε το σε σημείο όπου περνάτε τα βράδια σας.
Δημιουργείστε ένα υγιές περιβάλλον που ευνοεί τον ύπνο. Η δημιουργία ενός φιλόξενου περιβάλλοντος κρεβατοκάμαρας που είναι σκοτεινό και ήσυχο και διαθέτει άνετο στρώμα και κλινοσκεπάσματα μπορεί επίσης να κάνει τον ύπνο πιο ελκυστικό. Ένας φιλόξενος χώρος ύπνου μπορεί να εξουδετερώσει την επιθυμία να θυσιαστεί ο ύπνος για δραστηριότητες αναψυχής.
Δημιουργήστε τακτικά τελετουργικά πριν τον ύπνο. Κάντε το ίδιο πράγμα κάθε βράδυ πριν τον ύπνο, όπως να κάνετε ένα ζεστό μπάνιο, να διαβάσετε ή να ακούσετε μουσική. Η δραστηριότητά σας πριν τον ύπνο πρέπει να είναι χαλαρωτική, ώστε το σώμα σας να γνωρίζει πότε είναι η ώρα να κοιμηθείτε.
Ορίστε ένα σταθερό πρόγραμμα ύπνου. Πηγαίνετε για ύπνο την ίδια ώρα και ξυπνήστε την ίδια ώρα, συμπεριλαμβανομένων και των μη εργάσιμων ημερών.
Χρησιμοποιήστε το υπνοδωμάτιό σας μόνο για ύπνο. Μην τρώτε και μην βλέπετε τηλεόραση στο κρεβάτι. Μην χρησιμοποιείτε φορητούς υπολογιστές, κινητά τηλέφωνα ή tablet - στο κρεβάτι. Εάν το χρησιμοποιείτε μόνο για ύπνο, θα συνδέσετε την κρεβατοκάμαρά σας με ύπνο και όχι με δραστηριότητα ή άγχος.
Μέθοδοι χαλάρωσης, όπως η ανάγνωση ενός βιβλίου, ο διαλογισμός ή οι απαλές διατάσεις, μπορούν να είναι μέρος της ρουτίνας πριν τον ύπνο και να σας βοηθήσουν να κοιμηθείτε. Οι τεχνικές χαλάρωσης μπορεί επίσης να μειώσουν το άγχος που μπορεί να οδηγήσει στην Εκδικητική Αναβλητικότητα Ύπνου.
Είναι σημαντικό να αξιολογήσετε πώς φροντίζετε τον εαυτό σας. Η αυτοφροντίδα δεν είναι μόνο η εύρεση τρόπων χαλάρωσης.
H φροντίδα του εαυτού σημαίνει να αφιερώνεις χρόνο για να αγαπάς τον εαυτό σου και να φροντίζεις τον εαυτό σου ψυχικά, σωματικά, συναισθηματικά, κοινωνικά και πνευματικά.

Life & Mindset coach
EMCC Accredited Coach/Mentor
https://nota-theodoridou.blogspot.com

About the Author

Nota Theodoridou's picture

Η Νότα Θεοδωρίδου είναι διαπιστευμένη Coach & Mentor (Practitioner Level Accredited by EMCC), με περισσότερες από 300 ώρες coaching. Ως Life & Mindset Coach υποστηρίζει τους ανθρώπους να απελευθερώσουν τις προσωπικές και επαγγελματικές τους δυνατότητες, να συναντήσουν την εσωτερική τους σοφία, ώστε να ζήσουν μια ζωή που αξίζει. Ο τομέας της εξειδίκευσής της περιλαμβάνει τον καθορισμό στόχων, την προσωπική ανάπτυξη και τη δημιουργία υγειών σχέσεων. Το moto της είναι: Never give up! Μπορείτε να την βρείτε στο: https://nota-theodoridou.blogspot.com

0 comments on "Τι είναι η Εκδικητική Αναβλητικότητα Ύπνου; "

Leave a Comment

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
CAPTCHA
Παρακαλώ συμπληρώστε το παρακάτω πεδίο.